Wie handelt vanuit passie heeft geen werk maar een leven


Bovenstaande quote is een passende typering voor docent bedrijfsopleidingen Joe Dorscheidt. Het samen met bedrijven vormgeven van opleidingen en gezamenlijk opleiden vraagt, naast een goede samenwerking, vakmanschap. Joe staat met mij stil bij de vernieuwde opleiding werkvoorbereider (niveau 4). In de auto op weg naar dit interview zegt hij: “Hier op dit Chemelot terrein heb ik heel wat jaren gewerkt en ken ik vrijwel elke plek”.

“Technologische veranderingen volgden elkaar in een hoog tempo op”, zegt Joe, inmiddels bijna 70 jaar en nog steeds met veel passie actief in het techniek onderwijs. Midden jaren 80 werd Joe door DSM gevraagd om naast zijn DSM werk zijn praktijkervaringen over te gaan brengen aan potentiële middenkader medewerkers. Vanaf 2003 zet hij deze ervaring eveneens in bij opleidingen van het Arcus College; nu Techniekcollege.

Deelnemer Gaston D’ Elfant typeert zijn docent anno 2018 als volgt: “Joe streeft in zijn opleiden naar perfectie; hij helpt je graag, maar je zult eerst zelf initiatief moeten tonen. Durf je dat niet, dan stelt Joe je de juiste vragen en zorgt hij ervoor dat je uit je schulp kruipt. Joe steunt zijn deelnemers door dik en dun en blijft altijd rustig”. Bjorn Mulleners supervisor bij Sitech en praktijkopleider beaamt dit en vult aan: “Joe laat je niks doen wat niet mogelijk is. Hij kent de praktijk zo goed dat elke opdracht een schot in de roos is. Dat motiveert en daardoor voer je de opdrachten die onderdeel uitmaken van de IBO (integrale beroepsopdrachten) met plezier uit.” Joe geeft aan dat hij er trots op is dat door de jaren heen het niveau van de opleiding niet gezakt is en stelt: “Ja, door mijn praktijkervaring kan ik de transfer van die opdrachten naar de beroepspraktijk makkelijker maken”. Kennis van de echte praktijk en het vinden van de juiste werkvormen, daar draait het om. Een tijd geleden introduceerde hij, samen met zijn collega docent, de werkvorm: peerassessment. Deelnemers ervaren dit, na wat koudwatervrees, nu als zeer waardevol. Bij peerassessments worden deelnemers ingeschakeld in het beoordelingsproces. Ze geven elkaar feedback over bijvoorbeeld een presentatie of over uitgevoerde opdrachten binnen hun opleiding.

Gaston, een van Joes’ huidige (en laatste) deelnemers geeft aan dat de in de opleiding verworven competenties hem in zijn privéleven ook goed van pas komen. Plannen, uitzoeken en uitvoeren…een continue groei in zelfstandigheid en professionaliteit. Joe meldt dat het hem goed doet dat er aan het einde van zijn docent carrière (Joe is 70!) nu een vernieuwde opleiding staat die samen met de beroepspraktijk ontwikkeld is en waarbij het draait om integrale en beroepspraktijk relevante opdrachten.

Na veel jaren met passie wordt het nu, aldus Joe, tijd om het stokje te gaan overdragen aan een nieuwe generatie! Hij sluit af met de woorden: ”Ik heb veel geleerd van mijn deelnemers”.

“Joe met al jouw passie: van een kleine vonk komt vaak een groot vuur”; het ga je goed.

Peter Tillmann