Over een droom die werkelijkheid werd

Als docent zij-instromer uit het bedrijfsleven droomde techniekdocent Roy Ramackers ervan om ooit een praktijkruimte te kunnen gaan inrichten waarvan het bedrijfsleven zou zeggen “Zo… hebben jullie dat hier op school!”

Deze droom kwam uit en werd mede mogelijk gemaakt door een leidinggevende die het lef had door te pakken en die samen met mij de kansen zag. Een leegstaande ruimte in het deel van het gebouw werd omgetoverd tot een bijna “state of the art” leeromgeving. Vertegenwoordigers van VDL Nedcar kwamen kijken: “Wauw, waarom hebben wij dat niet?” De reactie van Roy was: “Dat kunnen wij samen gaan regelen. Wij hebben de kennis en jullie de middelen.”

“Hier word ik nu echt blij van”, zegt Roy terwijl hij tevreden rondkijkt. “Dat mijn studenten hier aan het werk zijn en deze moderne techniek van pakweg 6 jaar oud weer operationeel aan het maken zijn.  Dikke klappers met schema’s, rollen met kabels en servomotoren…met als resultaat PLC-gestuurde onderdelen die je in vrijwel elke productie-omgeving tegenkomt. Hier kunnen studenten goed getraind worden in het analyseren en verhelpen van storingen.”

Hobby

Roy: “Het is een beetje een hobby geworden, maar door dit lokaal, door de samenwerking met bedrijven, BOL en BBL-leerlingen ben ik veel sterker in mijn schoenen komen te staan. In de samenwerking met VDL Nedcar heeft dit er onder andere toe geleid dat we twee keer per jaar een zogenaamde bootcamp groep starten met 12 technisch, veelal onervaren nieuwe medewerkers van VDL Nedcar die gedurende 4 maanden een zeer intensief scholingstraject doorlopen. Dit houdt in: 30 uur theorie en praktijk per week. Aansluitend start voor deze “bootcampers” een 2-jarig BBL-traject (werken en leren tegelijk)”. De inmiddels opgedane ervaringen zijn super. “We lopen al zelfstandig storing”, geven de VDL-bootcampers aan. “Dat ze dat kunnen, komt o.a. door deze moderne industriële praktijkruimte. Hier mogen we trots op zijn”, geeft Roy aan.

Inmiddels zijn er met VDL Nedcar besprekingen om op termijn op de VDL Nedcar locatie ook een state of the art praktijktrainingscentrum te gaan realiseren. Onze ervaringen en expertise gaan we daarbij inzetten. Roy’s droom wordt waarschijnlijk nog mooier.

Roy over onderwijs

Wat ooit begon met een totaal vertekend beeld (alle leerlingen staan te popelen om mijn kennis op te snuiven en als vanzelf te leren) is uitgegroeid tot een nog steeds enthousiaste, maar vakinhoudelijk en didactisch bekwamere docent. “Ik heb leren begeleiden met mijn handen op de rug. Ik laat studenten werken aan realistische (bedrijfsechte) opdrachten en doceer de noodzakelijke kennis door en om die opdrachten heen.

We hebben ze integrale beroepsopdrachten genoemd (IBO’s). Ik weet nu dat een in het weekend bedacht gaaf verhaal op de maandag niet als vanzelfsprekend meteen in de juiste didactische aarde valt. Wat heb ik toch een mooi vak. Fijn dat dit vak nu aanvoelt als een hobby.”

Wat doet een Technicus service en onderhoud Elektro en Instrumentatie?

Als Technicus service en onderhoud elektro en instrumentatie ben je bezig met de volgende zaken:

  • Inspecteren van apparatuur, installaties en systemen
  • Opstellen en rapporteren van de eerste diagnose
  • Optimaliseren van apparatuur, installaties en systemen
  • Lokaliseren, analyseren en verhelpen van storingen in elektrotechnische installaties
  • Afstellen en inregelen van elektrotechnische installaties en apparatuur
  • Begeleiden van minder ervaren collega’s

Je werkt bij een organisatie gericht op service en onderhoud aan installaties. Het betreft zowel kleine als grote bedrijven die regionaal of landelijk actief zijn.

 

Peter Tillmann

Tech2Create (innovatie afdeling van het Techniekcollege