It’s only just a fucking sign (Ged Palmer)


Media en Sign @ TECHNIEKCOLLEGE # ROC Leeuwenborgh # Arcus college

Deze harde en duidelijke uitspraak van Ged Palmer1 tijdens een workshop voor de Sign docenten in Londen, geeft aan dat Sign overal om je heen aanwezig is en niet meer weg te denken is uit ons straat- en levensbeeld. De Sign opleiding 2.0 van het Techniekcollege maakt zich op voor een complete remake. Sign2.0 voorzien van een 21e -eeuwse duurzaam onderwijskundig concept. Werken met crossovers en community’s is wat deze opleiding zo vernieuwend, flexibel en persoonlijk gaat maken. Aan het woord Rachèl Peters, bevlogen docente uit een evenzo bevlogen Sign-team@Techniekcollege # Arcus & Leeuwenborgh.!

1 GED PALMER IS A LETTERING ARTIST &SIGN PAINTER BASED IN LONDON

With over twelve years experience of working with letterforms Ged offers typography, calligraphy, lettering & sign painting to discerning clients in the UK and abroad. His work has been recognised by the International Society of Typographic Designers.

Mixen voor succes

“Rachèl, wat is er dan zo nieuw binnen jullie opleiding?” Rachèl geeft aan dat dit een aantal zaken zijn. “Qua Techniek willen we het allernieuwste hier in huis hebben, zodat onze studenten van begin af aan heel actueel geschoold worden.” Dit lukt de afdeling Media en Sign steeds beter door intensieve contacten en samenwerking met de toonaangevende leveranciers. Rachèl vervolgt: “We laten onze studenten kennismaken met alle facetten van het werk. Dat doen we door ze in heterogene groepen te laten werken aan echte praktijkopdrachten. Niveau 4 leerlingen en ouderejaars hebben daarbij de leiding over jongere jaars en lagere niveaus. Je ziet nu dat de eerstejaars dingen willen doen die de 4e jaars al geleerd hebben. Dit geeft een “boost” aan het leereffect. De hogerejaars gaan helpen en uitleggen, Peerteaching, iets dat in de beroepspraktijk ook van hen verwacht wordt, met als bijkomend effect dat ze de leerstof zelf beter gaan beheersen. Bij de lagerejaars zie je dat “echte” opdrachten motiverend werken en dat ze willen leren. Op deze manier leren ze in een community (een mix, ratatouille als het ware) in een team te werken. Ze hebben van doen met echte klanten en zijn super trots op het resultaat. Hiervoor zetten we bij voorkeur onze leerwerk bedrijven in”, aldus Rachèl. Binnen de muren van deze school hebben we momenteel twee leerwerkbedrijven. KACE-design en Branse.

Geen valse concurrentie

Rachèl is heel stellig: “Wij willen niet met onze bedrijfspartners gaan concurreren. We werken zoveel mogelijk samen met interne klanten (b.v. Leeuwenborgh en Arcus). Op deze manier geven we iets extra’s aan deze ROC-opleidingen die met de bestaande budgetten niet te realiseren zijn.” Als voorbeeld geeft Rachèl de stands tijdens een onderwijsbeurs, de aankleding van de open dagen en de aankleding van kantoren en schoolgebouwen. “Onze bekendheid neemt toe. We krijgen steeds meer uitdagende interne opdrachten. Bij belangstelling kunnen jullie contact opnemen!

Hebt u een aanvraag Media-Sign?

Onder bepaalde voorwaarden en met de bijbehorende spelregels. Nadere informatie bij darets@techniekcollegezl.nl of rpeters@techniekcollegezl.nl


Curriculum in blokken

Helemaal nieuw is onze aanpak in blokken; integratie van AVO (algemeen vormende vakken) en een mix van verschillende vakdisciplines (b.v. vormgeving, beeldtaal, typografie en desktoppublishing) waarbij verschillende vakdocenten beschikbaar zijn. Een blok is een hoeveelheid leerstof voor 10 weken. Op die manier maken we het mogelijk dat studenten van verschillende disciplines onderdelen gebruiken (crossovers) en ze op deze manier een gepersonaliseerd leerprogramma kunnen doorlopen. Omdat niet iedereen in hetzelfde tempo leert, hebben we de mogelijkheid ingebouwd om twee keer per leerjaar te versnellen (of te vertragen).”

PASPOORT Rachèl Peters

1980 Woonachtig in Nieuwstadt

Getrouwd met Ruud (ook werkzaam bij Arcus). Twee energieke zoontjes Mees en Jop.

Hobby’s: (werken@Sign) en klussen aan het nieuwe (oude) huis. Volgde na de mbo-opleiding Schilderen de PTH en volgt momenteel in Eindhoven de Master Leren en Innoveren.

Namens het Techniekcollege

Peter Tillmann