# It takes two to tango @ bedrijfsopleidingen


P A U L A B O E K H O R S T

“Het lukt ons steeds beter om met bedrijven een duurzame relatie aan te gaan en om samen een passend antwoord te geven op de opleidingsvraag van een bedrijf. Het is teamwork”, aldus Paula Boekhorst, opleidingsmanager van bedrijfs-opleidingen en deels verantwoordelijk voor de realisatie van de plannen van Tech2create.

Paula: “Ik ben super trots op mijn team. Door met een compleet nieuwe onderwijsvisie aan de slag te gaan, hebben we niet alleen toekomstbestendig Techniekonderwijs gemaakt, maar is er ook een echt en hecht team ontstaan.”

Typisch Paula om meteen de link te leggen naar anderen: het team en de bedrijfspartners, maar in dit artikel gaat de volgspot toch echt ook even op haar. Ere wie ere toekomt.

Anderen over Paula:

    • Paula heeft gevoel voor, en is betrokken met de mens(en) in haar team.
    • Zorgzaam, zorgvuldig en gedreven pakt Paula de problemen op haar weg aan.
    • Paula is een zeer prettig mens om mee samen te werken.
    • Keiharde werker, gaat elke uitdaging aan, loopt niet weg
    • Geheugen als een olifant, stelt de mens centraal
    • Kan heel goed zaken een plek geven. Is behalve zakelijk ook emotioneel betrokken. Deur staat altijd open
    • Houdt van reizen. Vindt het evenwicht tussen klant, organisatie en docent. Heeft haar zaken op orde.
    • Wat er ook gebeurt, het proces moet doorgaan!
    • Denkt veel te weinig aan zichzelf. Heel fijne collega waar je altijd terecht kan. Ze maakt voor iedereen altijd tijd.
    • "Jullie van procestechniek denken alleen maar in (stroom)schema's, hier heb ik aan moeten wennen"
    • Inspirerend voor team en individuele medewerkers
    • Nooit te beroerd om zich voor de volle 100 % in te zetten
    • Vriendelijk, maar standvastig in haar mening

    Stap 1 vragen geeft inzicht

    Toen Ronald Paulissen projectmanager werd, zijn we bij elkaar gaan zitten en was ons eerste besluit: ”We gaan de bedrijven vragen aan welke opleidingen en competenties behoefte is naar de toekomst toe. De wat langere termijn dus”. We zijn op basis van dit onderzoek, waarbij ook onze accountmanager Jef Claessen een rol speelde, elf opleidingen gaan herontwerpen. Met de kwalificatiedossiers in ons achterhoofd zijn we gaan kijken welke door de bedrijven gewenste competenties ontbraken of onderbelicht waren.

    Stap 2 ontwikkelteams een uitdaging

    Per opleiding heb ik toen ontwikkelteams geformeerd. Eigen docenten, ontwikkelregisseurs en inhoudsdeskundigen uit de bedrijven. “Alleen door de enorme extra middelen van het Tech2create project konden we op een ingrijpende wijze totaal nieuwe opleidingen neerzetten. Er zijn hier heel veel extra uren in geïnvesteerd”. Zonder deze additonele middelen kun je geen disruptieve onderwijsinterventies realiseren.

    Stap 3 synergie, gaaf

    Onze visie is onderwijs ontwikkelen vanuit de beroepspraktijk. Echte beroepssituaties zijn ons uitgangspunt. Aan die praktijk koppelen we dan de noodzakelijke theorie. Je hebt daarvoor docenten nodig die de beroepspraktijk goed kennen. Die in de bedrijven komen en vandaar uit kunnen denken en dit centraal stellen. Docenten die de competentie hebben om te bedenken welke overbodige balast overboord kan en wat er in de kern nu essentieel is. Gelukkig hebben we dit soort docenten. Hun kennis en competenties, aangevuld met een of meerdere bedrijfsvertegenwoordigers, maken het compleet. Bedrijfsexperts vinden het best wel lastig om een integrale beroepsopdracht concreet in te vullen. Dat inkleuren is iets waar wij als onderwijsgevenden veel beter in zijn. Bedrijven hebben een beperkte, maar belangrijke rol. Op gezette tijden komen de bedrijfsvertegenwoordigers en ontwikkelteams daarom bij elkaar. Er wordt dan geëvalueerd en bijgesteld.

    Stap 4 er ontstaat een hecht team

    Het team waarmee we starten was een samengesteld team. Arcus en Leeuwenborgh docenten. Een bewuste keuze. De docenten in de ontwikkelteams hebben ervoor gezorgd dat het gehele team meegenomen werd in het nieuwe proces van IBO-onderwijs. Het centrale thema is: goed onderwijs maken en daar zijn alle docenten natuurlijk intrensiek helemaal voor. Door dit samen aan te pakken hebben we bereikt dat het nu echt een team geworden is. Ik ben trots!

    Namens Techniekcollege

    Peter Tillmann