Heb jij ook geen last van hoogtevrees?

Docentenstage

Zou je het kunnen vergelijken met angst voor spinnen? Of met het bungeejumpen? Is docentenstage een noodzakelijk goed of niet te overwinnen obstakel? Jores de Goeij, net terug van twee korte docentenstages in de procesindustrie, deelt zijn ervaringen. Een bijzondere stap voor een niet vakdocent? Of een doordachte zet? Jores is er heel duidelijk over: ”Dit is iets dat ik iedereen kan aanbevelen. Het wordt door de bedrijven zeer gewaardeerd dat docenten hun licht komen opsteken in het beroepenveld waarvoor ze opleiden, maar daar deed ik het niet voor. Ik wilde tijdens mijn AVO (algemeen vormend onderwijs) lessen kunnen aanhaken bij de echte praktijk. Doordat ik een aantal middagdiensten mee heb gedraaid, heb ik nu een goed beeld van wat er bij het werk van procesoperators komt kijken. Veel draait om een juiste communicatie; iets waarbij ik als docent talen mooi kan aanvullen.”

Beleid

In de diverse onderzoeksrapporten 1worden de volgende effecten van docentenstages gesignaleerd:

Positieve effecten van de docentenstage bij docenten.

  • Docenten zijn beter op de hoogte van de ontwikkelingen in het bedrijfsleven;
  • Docenten hebben vaardigheden verworven of verdiept of kennis vergroot;
  • Door grotere praktijkkennis kan de docent beter vormgeven aan eigentijds onderwijs (aantrekkelijker en effectiever onderwijs);
  • Docenten zijn (nog) enthousiaster voor hun werk geworden;
  • Docenten hebben een intensiever contact met bedrijven gekregen;
  • Positieve effecten van de docentenstage bij bedrijven;
  • Bedrijven zijn beter op de hoogte van het onderwijs en de werkwijze van ROC ’s;
  • Bedrijven kunnen onderwijs en bedrijfsleven beter op elkaar afstemmen;
  • Sommige bedrijven geven aan dat zij tijdens de stage al nadere afspraken hebben gemaakt over het praktijkleren in het onderwijs;
  • Een aantal bedrijven vindt dat de communicatie en kennisuitwisseling tussen school en bedrijf is toegenomen.

1 uit de beleidsnotitie docentenstages van het Techniekcollege 2017

Positieve effecten van de docentenstage op het onderwijs

  • Twee derde van de docenten heeft verbeteringen in hun onderwijs aangebracht;
  • Bijna de helft van de bedrijven heeft een gastles of andere, nieuwe bijdragen aan het onderwijs geleverd.

Procestechniek

De afdeling binnen ons Techniekcollege, waar docentenstages meer en meer een vaste plek in het professionaliseringsprogramma hebben, is procestechniek. Ook Jores stond open voor het aangedragen idee van zijn leidinggevende Marc Konings om op docentenstage te gaan. Via de bedrijvencontactdagen ging hij zelf op zoek naar geschikte bedrijven.

John Greven is een van onze bedrijfscontactpersonen die opleiden hoog in het vaandel heeft staan en altijd open staat voor nieuwe dingen. John: “Een docent op stage: ik zeg meteen doen” In april bezocht Jores de afdeling Rockpanel en verdiepte zich in het productieproces van dit mooie product.


In juni werd DSM Stanyl het volgende bedrijf voor Jores. Ilona Smeets maakte het bij Stanyl voor Joris mogelijk om daar een volledige middagdienstshift mee te gaan draaien. “Ook hier werd ik goed ontvangen”, vervolgt Jores. “Ik heb nu de tijd gehad voor een diepere kennismaking met het beroep en daarbij in te zoomen op communicatie.” De sfeer in een groep procesoperators is, zo is Jores gebleken, van groot belang. Je brengt namelijk heel wat uren samen door in dit verantwoordelijk werk.

PASPOORT JORES DE GOEIJ

Fulltime docent en teamvoorzitter bij BOL-procestechniek. Geboren in 1975 in Leiderdorp. In Maastricht opgegroeid en woonachtig. Studeerde cultuurwetenschappen aan de Universiteit Maastricht. Ging na zijn studie reizen over de wereld en kwam (met lege beurs) in Costa Rica terecht. Hij besloot les te gaan geven. Dit beviel hem zo goed dat hij 2,5 later bij terugkomst in Nederland zijn eigen bedrijf startte dat taalcursussen verzorgde bij bedrijven. 8 jaar geleden werd Jores ingehuurd als ZZP’er bij Educatie van Arcus. Daar werkte hij met speciale doelgroepen. 5 jaar geleden kwam hij, bij de volgens zijn zeggen goed georganiseerde afdeling procestechniek als vervanger terecht. Jores: “Hier zit ik helemaal op mijn plek, dit smaakt naar meer! Komend schooljaar ga ik zeker weer een bedrijfsstage volgen…dat geeft extra energie.”

Peter Tillmann