Flirts doen het uitmuntend

Beretrots

“Ik ben beretrots op de ontwikkeling die Sara heeft doorgemaakt. Wat een zelfstandigheid, proactief en zelfverzekerd! ” Aan het woord is de praktijkopleider van NS service en onderhoud: Sjef van Rijt.

Vol zelfvertrouwen laat Sara Jasarevic, 4e jaars studente middenkader engineering haar stagebegeleider en mentor Mick Kohnen, de indrukwekkende werkplaatsen zien van NS in Maastricht. Bij het zien van wat ze hier allemaal hebben, begint het hart van elke treinliefhebber sneller te kloppen. Sara is zo’n liefhebber. Het lijkt er bijna op dat ze in haar DNA een trein-gen heeft. Van kleins af aan speelde ze namelijk veel liever met treintjes dan met barbies. Nu is Sara druk met haar studie. Ze heeft maar één doel, en dat is het realiseren van haar droom: een baan bij NS onderhoud met specialisatie in het verhelpen van storingen. “Ik vind het heerlijk om aan deze grote ruige treinstellen te sleutelen en dat heb ik zeker niet van huis uit meegekregen”, geeft Sara aan. “Mijn vader is namelijk bakker”

# van 3 naar 4 en dan naar 2

Sara is inmiddels al bijna 2 jaar aan het stagelopen bij de NS. Dat komt o.a. doordat ze tijdens haar studie Mechatronica niveau 3 de keuze maakte om te switchen naar middenkaderniveau 4. Een switch die nodig is om bij de NS te mogen gaan stagelopen. “Na het afronden van mijn niveau-4 opleiding ga ik nog 2 jaar besteden aan een niveau-2 Mechatronica opleiding die helemaal gericht is op het sleutelen aan treinen”, vult Sara aan. “Ik ga dan naar het Noorden voor een NS-opleiding in Amsterdam.” Bijkomend voordeel is dat Sara’s vriend (machinist!) daar ook woont. “Ja”, lacht Sara: “We zijn een echt “treinstel”

Mechatronica

Sara’s stageopdracht bestaat uit het doen van onderzoek naar de storingsoorzaak bij schuiftredes. Een complex verhaal. “Sara verzamelde flink wat data die bij het toekomstig preventief onderhoud straks goed van pas gaan komen”, aldus Sjef van Rijt. Sjef is helemaal in zijn nopjes met de leerlingen van ons Techniekcollege. Afgelopen jaar hadden we een gaaf project met studenten uit de wereld van onderzoek en industrie. Er werd toen door een projectgroep een complete minitrein gebouwd op basis van een scootmobiel. Dit jaar doen we het project dat met het onderzoek en de werkzaamheden van Sara, wellicht het aantal storingen met de schuiftrede bij de Flirts gaat beperken.

FLIRT

De flirt is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen zijn gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en gebaseerd op het Flirt 3-platform van dit bedrijf. De treinen zijn in eerste instantie bedoeld om het materieeltekort en de groei van het aantal reizigers op het hoofdrailnet op te vangen.

De Flirt (acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) wordt gekenmerkt door licht en ruimte in het interieur. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het gebruik van Jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een lage vloer. De lage vloer in combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt het treinstel gemakkelijker toegankelijk voor personen met een fysieke beperking. Door het lage gewicht van het treinstel in combinatie met een hoog aanzetkoppel is het uitermate geschikt voor treindiensten met veel stops en korte haltetijden.

Kansen

De goede ervaringen met de deelnemers van het Techniekcollege vergroten wellicht ook de kans op een maatwerk NS-bedrijfsopleiding Mechatronica hier in het zuiden @ Techniekcollege

S A R A J A S A R E V I C

21 jaar geleden geboren in Maastricht. Helemaal gek van treinen. Heeft door haar studie amper tijd voor andere hobby’s (paardrijden en reizen). Droomt van een baan bij NS onderhoud. In haar ontwikkeling, door haar studie bij het Techniekcollege, is Sara enorm gegroeid.

Onderhoud van treinen

Binnen NS zijn de afdelingen Service, Onderhoud en Modernisering verantwoordelijk voor het onderhoud van de treinen. Voorheen was dit NedTrain. Van technisch onderhoud tot snelle servicebeurten en van reiniging tot korte en lange termijn revisie: deze afdelingen zorgen ervoor dat de 1,2 miljoen treinreizigers van NS dagelijks op tijd, veilig en in een schone trein op hun bestemming komen; 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Namens het Techniekcollege Peter Tillman